måndag 28 november 2016

BA1A - Jag skriver i dina ord!

Äntligen är det dags att börja arbeta med era tävlingsbidrag. Du ska under kommande lektion välja ut den låttext eller dikt som du vill ha som utgångspunkt för ditt eget skrivande. Under lektionen kommer jag att gå igenom tävlingsreglerna en gång till och också ge dig tips och idéer hur du kan skriva.

Tips på hur du kan arbeta med dikten/låttexten:
Du kan sno vad som helst ur dikten: ett ord, en rad, en mening, och skriva vidare på det.
Du kan klippa sönder dikten och klistra ihop den igen.
Du kan skriva utifrån en känsla som dikten ger dig.
Du kan förklara varför dikten är helt omöjlig att förstå.
Du kan ändra på precis allt i dikten och berätta varför du vill ändra den just så.
Du kan fundera på vad dikten handlar om egentligen.
Du kan använda dikten till att tala om någonting helt annat.
Du kan gå strategiskt tillväga, dela upp dikten i sina minsta beståndsdelar och analysera den.
Du kan försöka se vad det är i dikten som ger dig den upplevelse som du har.
Du bestämmer!


fredag 25 november 2016

FT2 - ingen lektion måndagen den 28 november

Som ni ser på ert schema är det inte utlagd någon lektion i historia på måndag. Ni har alltså inte historia måndagen den 28 november. Nästa lektion äger rum måndagen den 5 december. Vi ses då!

onsdag 23 november 2016

HiBA/HV - Revolutionerna

Under torsdagens lektion ska vi återkoppla till avsnittet av Historieätarna som vi såg förra veckan. Vi ska ta vår utgångspunkt i frågorna:

1. Vad får du reda på om den svenska historien genom programmet?
2. Hur förändrades livet för människorna under industrialiseringen?
3. På vilket sätt kan man säga att industrialiseringen innebar stora förändringar för människorna?

Därefter ska vi börja arbeta med läroboken och sidorna 43-49.

BA1A - Jag skriver i dina ord!

Under torsdagens lektion ska vi fortsätta arbeta med "Jag skriver i dina ord!". Ni ska få information om författarbesöket som äger rum den 1 december kl 10.00. 

Den 1 december kommer Torgny Karnstedt och om honom kan vi läsa här:

Torgny Karnstedt

Under lektionen ska vi läsa högt, samtala och diskutera författarens texter.


måndag 21 november 2016

BA1A - Jag skriver i dina ord!

Under tisdagens lektion ska vi ta vår utgångpunkt i två artisters låtar. Vi ska lyssna på Bob Dylan, årets nobelpristagare i litteratur och på Håkan Hellström, en av Sveriges mest populära musiker. Upplägget till denna lektion har jag lånat från Oscar Studeny som är svensklärare.

Håkan Hellström har tagit stort intryck av Bob Dylan och det syns och hörs i Hellströms egen musik. Det där med att det finns spår av en text i en annan text brukar inom litteraturvetenskap kallas intertextualitet. Ingen text står alltså helt själv. Alla texter är påverkade av någon/något och det syns alltså på olika sätt. Idag ska vi fundera över hur intertextualiteten mellan Bob Dylan och Håkan Hellström ser ut och vi gör det genom två inspelningar. Den första från 1965.









  1. Blir Bob Dylans musikvideo bättre med hjälp av talkort tycker du? Hur tycker du att Hellströms video blir när han använder talkort? Motivera.
  2. Håkan härmar Dylans musikvideo - är det en hyllning eller en stöld? Vad tycker du? Resonera muntligt.
  3. Känner du till några andra låtar/texter som inspirerats av andra texter? Ge exempel.
  4. Går det att skriva en helt ny poplåt eller är alla moderna texter bara intertexter (nya versioner) av tidigare texter? Resonera muntligt.
  5. Är Håkan Hellström en texttjuv? Har han skrivit "Kom igen Lena" eller är det bara ett plagiat (direkt avskrift av Dylans låttext)? Resonera skriftligt och lyft fram argument för din ståndpunkt.

söndag 20 november 2016

FT2 - Revolutionerna

Under måndagens lektion ska vi inleda ett nytt arbetsområde som handlar om de tre revolutionerna:

Industriella revolutionen
Franska revolutionen 
Amerikanska revolutionen

Vi inleder med att ta avstamp i svensk historia och den svenska industrialiseringen genom att se det senaste avsnittet av Historieätarna. Under tiden du ser det ska du fundera över följande frågor:

1. Vad får du reda på om den svenska historien genom programmet?
2. Hur förändrades livet för människorna under industrialiseringen?
3. På vilket sätt kan man säga att industrialiseringen innebar stora förändringar för människorna?

Historieätarna om industrialiseringen

onsdag 16 november 2016

Historia - De tre revolutionerna

Under torsdagens lektion ska vi inleda ett nytt arbetsområde som handlar om de tre revolutionerna:

Industriella revolutionen
Franska revolutionen 
Amerikanska revolutionen

Detta arbetsområde tas upp på sidorna 30-49 i läroboken. 

Vi inleder med att ta avstamp i svensk historia och den svenska industrialiseringen genom att se det senaste avsnittet om Historieätarna. Under tiden du ser det ska du fundera över följande frågor:

1. Vad får du reda på om den svenska historien genom programmet?
2. Hur förändrades livet för människorna under industrialiseringen?
3. På vilket sätt kan man säga att industrialiseringen innebar stora förändringar för människorna?

Historieätarna om industrialiseringen