Under tisdagens lektion fortsätter vi arbeta med serieromanen Ett extra liv. Vi börjar med att samla ihop våra tankar innan vi läser vidare.
Fröken JE:s blogg är skapad av mig, Jenny, lärare på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Syftet är att skapa en samlingspunkt för mig och mina elever där vårt gemensamma arbete i ämnena svenska och historia växer fram. För den som vill följa mina tankar och idéer inför mina lektioner kan även kolla in http://jennypawendes.blogspot.se (se direktlänk i högerspalten).
söndag 12 februari 2017
FT2: 1800-talets stora uppfinningar - vilka var det?
Under måndagens lektion ska vi fortsätta att fördjupa oss i 1800-talet. Vi ska denna gång undersöka de stora uppfinningar som under 1800-talet såg dagens ljus. Vi gör det med hjälp av programmet Max 1800-tal och avsnittet Uppfinningarnas århundrade.
Max 1800-tal: Uppfinningarnas århundrade
Efter programmet ska du få besvara frågorna nedan:
1. I början av programmet vaknar Max Landergård upp i sin lägenhet i nutid. Lägenheten är full av uppfinningar som kom på 1800-talet. Vad finns det i ditt hem som är 1800-talsuppfinningar?
2. Vilka svenska uppfinningar kom på 1800-talet?
3. Dynamiten, en svensk uppfinning! Vem var Alfred Nobel, hur kom han på receptet till dynamit och varför är det i hans namn ett av världens mest åtråvärda priser delas ut?
4. Tåget gjorde sin entré i Sverige 1856, men detta var en uppfinning som importerades från England. När uppfanns tåget?
5. Ångloket är ett resultat av just ångkraften, en viktig uppfinning på 1800-talet. Vilka andra uppfinningar var ett resultat av människans upptäckt av ångkraften och hur fungerar det egentligen att omvandla ånga till något användbart?
6. Samuel F.B. Morse är grundare till morsespråket, som användes som kommunikationsmedel mellan telegrafer. Morsespråket användes än idag. Hur ser principerna för morsespråket ut och hur kom Morse på att uppfinna morsespråket?
7. Telegrafen och senare telefonen kom att revolutionera människans sätt att kommunicera. Men vilka kommunikationssätt användes dessförinnan?
8. Intresset att nedteckna och tillvarata folksagor, sägner och vistraditioner väcktes i många länder under 1800-talet. Ge några exempel!
9. Karl Tirén gjorde sig känd genom att vid förra sekelskiftet samla in samisk jojkmusik. Hur såg situationen ut för samerna i Sverige på 1800-talet?
10. En av de som kom att bygga upp ett enormt oljeimperium och styra stora delar av industrin ända fram till sin död 1914 var John D. Rockefeller. Vem var han? Och vilken påverkan hade han på oljeindustrin under 1800-talet?
11. Vilka produkter i ditt dagliga liv innehåller olja?
Max 1800-tal: Uppfinningarnas århundrade
Efter programmet ska du få besvara frågorna nedan:
1. I början av programmet vaknar Max Landergård upp i sin lägenhet i nutid. Lägenheten är full av uppfinningar som kom på 1800-talet. Vad finns det i ditt hem som är 1800-talsuppfinningar?
2. Vilka svenska uppfinningar kom på 1800-talet?
3. Dynamiten, en svensk uppfinning! Vem var Alfred Nobel, hur kom han på receptet till dynamit och varför är det i hans namn ett av världens mest åtråvärda priser delas ut?
4. Tåget gjorde sin entré i Sverige 1856, men detta var en uppfinning som importerades från England. När uppfanns tåget?
5. Ångloket är ett resultat av just ångkraften, en viktig uppfinning på 1800-talet. Vilka andra uppfinningar var ett resultat av människans upptäckt av ångkraften och hur fungerar det egentligen att omvandla ånga till något användbart?
6. Samuel F.B. Morse är grundare till morsespråket, som användes som kommunikationsmedel mellan telegrafer. Morsespråket användes än idag. Hur ser principerna för morsespråket ut och hur kom Morse på att uppfinna morsespråket?
7. Telegrafen och senare telefonen kom att revolutionera människans sätt att kommunicera. Men vilka kommunikationssätt användes dessförinnan?
8. Intresset att nedteckna och tillvarata folksagor, sägner och vistraditioner väcktes i många länder under 1800-talet. Ge några exempel!
9. Karl Tirén gjorde sig känd genom att vid förra sekelskiftet samla in samisk jojkmusik. Hur såg situationen ut för samerna i Sverige på 1800-talet?
10. En av de som kom att bygga upp ett enormt oljeimperium och styra stora delar av industrin ända fram till sin död 1914 var John D. Rockefeller. Vem var han? Och vilken påverkan hade han på oljeindustrin under 1800-talet?
11. Vilka produkter i ditt dagliga liv innehåller olja?
tisdag 7 februari 2017
Sv1 - Berättelser som förändrar
Då ska vi fortsätta med projektet Berättelser som förändrar. Under torsdagens lektion ska vi läsa första sidorna tillsammans i boken Mitt extra liv. Vi ska också stanna upp och besvara frågorna till första lässtoppet.
Alla frågor till de olika lässtoppen finns i dokumentet nedan:
Frågorna till lässtoppen
Alla frågor till de olika lässtoppen finns i dokumentet nedan:
Frågorna till lässtoppen
måndag 6 februari 2017
Sv1 - Berättelser som förändrar
Nu är det dags att påbörja nästa arbetsområde, Berättelser som förändrar. Under drygt en månad ska vi läsa, skriva och samtala om boken Mitt extra liv av Johan Unenge. Varför det, kanske du undrar? Det kommer du att få reda på under kommande lektion. Vi ses på tisdag, 7 februari, kl 08.20.
BA1/HV3 Historia: muntliga gruppredovisningar
Vad bra ni arbetade på under senaste historielektionen. Skoj att se! Ni arbetade med olika teman i grupp, tittade på ur-filmerna "Max 1800-tal" och skapade Google Presentationer. Dessa presentationer ska ni under nästa lektion redovisa.
Torsdagen den 9 februari är det alltså dags för muntliga gruppredovisningar om 1800-talet.
Torsdagen den 9 februari är det alltså dags för muntliga gruppredovisningar om 1800-talet.
söndag 5 februari 2017
FT2 - Emigrationen till Amerika
Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var det många svenskar som emigrerade till Amerika. Under dagens lektion ska vi fördjupa oss i emigrationen. Du ska få arbeta med följande frågor:
1. Vad betyder ordet emigration?
2. Under vilka år var den stora emigrationen till Amerika?
3. Hur många människor var det som lämnade Sverige?
4. Hur många var det som lämnade Kristianstads län?
5. Varför valde svenskarna att emigrera?
6. Varifrån reste man och hur lång tid tog resan?
7. Vad kostade en biljett?
8. Var i Amerika bosatte sig svenskarna?
9. Drömmen om Amerika brukar man prata om. Vad innebar och innebär egentligen detta?
10. Vilka faror och risker kunde det finnas med att emigrera?
För att besvara frågorna har du läroboken till hjälp men också följande material:
SCB (statistiska centralbyrån) -http://www.scb.se/statistik/_publikationer/be0701_1950i02_br_04_be51st0405.pdf (om orsaker)
SCB (statistiska centralbyrån) - http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Massutvandring-till-Amerika-slag-mot-befolkningen/ (bland annat statistik kring antalet emigranter)
Artikel från NE (Nationalencyklopedin) - http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/emigration
Trailern till Den stora utvandringen
Trailern till Drömmen om Amerika:
Filmen Max 1800-tal: Emigrationens århundrade
1. Vad betyder ordet emigration?
2. Under vilka år var den stora emigrationen till Amerika?
3. Hur många människor var det som lämnade Sverige?
4. Hur många var det som lämnade Kristianstads län?
5. Varför valde svenskarna att emigrera?
6. Varifrån reste man och hur lång tid tog resan?
7. Vad kostade en biljett?
8. Var i Amerika bosatte sig svenskarna?
9. Drömmen om Amerika brukar man prata om. Vad innebar och innebär egentligen detta?
10. Vilka faror och risker kunde det finnas med att emigrera?
För att besvara frågorna har du läroboken till hjälp men också följande material:
SCB (statistiska centralbyrån) -http://www.scb.se/statistik/_publikationer/be0701_1950i02_br_04_be51st0405.pdf (om orsaker)
SCB (statistiska centralbyrån) - http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Massutvandring-till-Amerika-slag-mot-befolkningen/ (bland annat statistik kring antalet emigranter)
Artikel från NE (Nationalencyklopedin) - http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/emigration
Trailern till Den stora utvandringen
Trailern till Drömmen om Amerika:
Filmen Max 1800-tal: Emigrationens århundrade
torsdag 2 februari 2017
BA1/HV3 - Omprov historia
Ni som inte gjorde historieprovet om de tre revolutionerna eller behöver göra omprov ska göra det tisdagen den 7 februari kl 14.30. Lasse kommer att ha hand om det under stödtimmen. Omprovet äger rum på bygg.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)